Enkleste metode for å lage AvtaleGiro som trer i kraft umiddelbart er å logge inn på den betalingsansvarliges konto i IMS.
Når man har logget inn finner man en «Sett opp AvtaleGiro»-knapp under «Medlemskap» i «Instrumentbord»-kategorien. Benytt denne og velg ønsket elektronisk ID.
Det anbefales å sette beløpsgrense til 3000 kr. Dersom beløpsgrensen settes for lavt vil ikke fakturaen trekkes automatisk og man vil få purringer.
Skjermbilde fra IMS:
Etter første gangs aktivering forsvinner knappen fra profilen din i IMS, så dersom man senere ønsker å endre eller legge til avtalegiro på nytt bør man benytte avtalegiro.nif.no. Dersom man selv aktivt kansellerer en avtale ved f.eks. bytte av bank vil knappen på ny dukke opp i profilen slik at man kan opprette en ny.
Man kan sjekke om man har vært vellykket i å aktivere AvtaleGiro ved å logge inn på IMS og se etter AvtaleGiro-ikonet under «Medlemskap». Det kan hende at man ikke ser denne endringen før den første hverdagen etter (spesielt dersom man gjør det i løpet av en helg eller på en helligdag).
Vær obs på at man som administrerende foresatt kun da lager en AvtaleGiro for den profilen man er inne på. Man må aktivt endre til barnet sitt sin profil oppe i høyre hjørnet og aktivere avtalegiro der også.
Lenke med forklaring til hvordan man bytter profil i IMS som administrerende foresatt: