Dypdykk i medlemssystemer

Min idrett (Mi) er grensesnittet for å logge inn eller endre Idrettens ID og dataene i idrettens sentrale database (ISD). Idrettens ID virker som innlogging på tvers av alle idretter, kurs og andre digitale funksjoner som Norges idrettsforbund (NIF) råder over. Dersom man lager en profil her er man ikke automatisk medlem i noe idrettslag, men man kan legge til medlemskap i idrettslag, kurs, lisenser, samt tilknytninger til barn eller familiemedlemmer. Lager man profil via «Min idrett» uten å gå via lenken på websiden vår må man manuelt legge til barn/familiemedlemmer, samt idrettslaget (Fana Karate Klubb) til sin egen profil og barna/familiemedlemmenes profil hver for seg i tillegg (ekstra steg). Går man via lenken vår skjer dette automatisk.

 

NIFs eget medlemssystem er KlubbAdmin (KA), men det fungerer dårlig for mange særforbund deriblant vårt eget. Noen sentrale funksjoner henger derimot igjen fra gammelt av og benyttes fortsatt. Dvs synkronisering av medlemmer og innmeldingsdatoer, samt besatte roller i idrettslaget med NIF. Betalingsfunksjonene er deaktiverte siden det benyttes et annet medlemssystem (IMS) til dette . Norges Kampsportforbund (NKF) er landets største medlemsforbund i NIF og består av fem seksjoner, hvor én av dem er Karate-seksjonen. Under grenen Fullkontakt karate finner man stilarten vår, Shinkyokushin. Hierarkiet er altså som følger: Idrettsforbundet > særforbund (Kampsportforbundet) > gren (Fullkontakt karate) > stilart (Kyokushinkai NKO).

 

Norges Kampsportforbund (NKF) styrte i mange år et medlemssystem kalt MySoft som var noe gammeldags og tungvint. De manglet etter hvert ressurser til å drifte og vedlikeholde systemet. Det ble derfor utviklet derfor et nytt system i samarbeid med NIF som med sine større ressurser tok over drift og vedlikehold. Det nye systemet ble kalt Idrettens Medlemssystem (IMS) og var et system som tidligere kun var benyttet for turn, men ble videreutviklet for bruk av blant annet NKF. Klubben beta-testet dette allerede fra slutten av 2020, men på grunn av en del barnesykdommer og oppstartsproblemer var det ikke ordentlig tatt i bruk før våren 2021 (første transaksjon 21.03.2021).  I denne perioden var det en overlapp mellom MySoft og IMS. Alle medlemmene ble importert inn i IMS fra MySoft med de utfordringene det skapte. Utrullingen av IMS var ferdig 09.03.2022 og serverne til MySoft ble stengt ned for godt. IMS er egentlig bare et grafisk brukergrensesnitt (GUI) for betalingsløsningen til Buypass AS og benytter Idrettens ID som innlogging. Buypass er en meget sikker betalingsløsning. Buypass-kontoen fungerer som et mellomledd før medlemskontingent og treningsavgift blir overført til klubbkonto. NIF/NKF sentralt kan også logge inn i IMS/Buypass og sjekke oss i kortene om alt er i orden i henhold til hvitvaskingsloven.

 

Vi var prøvekaniner for nettbutikk-ordningen, men det var problemer med moms og avgifter og som følge av nedskjæringer under covid ble funksjonen nedprioritert og aldri fikset. Den ble til slutt fjernet helt. Vi brukte lenge også parti-funksjonaliteten, men den viste seg etter hvert å være tilnærmet ubrukelig og ble derfor deaktivert etter hvert. Man kan fortsatt se kalender-funksjonaliteten i IMS App, men også denne er tilnærmet ubrukelig da man kun kan legge til enkeltarrangementer, ikke gjentakende arrangementer. Den kan altså ikke benyttes til treninger og påminnelser til dette. Det var etter denne oppdagelsen vi prøvde å finne et annet system for dette formålet og til slutt landet på Spond. IMS har altså vist seg å være et rent økonomisk system som henter brukerdataene fra Min idrett som igjen henter dem fra ISD og kobler dem sammen med de økonomiske dataene til Buypass AS i et lettspiselig grensesnitt for brukerne. Det var opprinnelig tenkt å kunne gjøre langt mer, men alle disse ekstra funksjonalitetene ble det ikke noe av etter nedskjæringene i forbundet. Det fungerer uansett godt som dét det er; et rent økonomi-system.

 

En fordel med IMS er at det her er implementert mulighet for onlinebetaling av medlemskontingent og treningsavgift med Bankid/Vipps/Visa/Mastercard, kalt «Idrettens betalingsløsning». Det er også det eneste medlemssystemet som tillater at man kan legge inn grader. IMS er delvis subsidiert, så alle andre medlemssystemer vil være dyrere i drift siden de er rene private systemer uten subsidier. Til tross for at IMS kan være litt tungvint svarer det seg altså ift de private alternativene.

 

IMS henter medlemsdataene fra Idrettens ID ved første gangs opprettelse, men synkroniseres ikke etter det. Man må derfor av og til inn på både Min idrett og IMS og sammenligne dataene for de skal være like. Det kan gjerne være en mismatch siden veldig mange tilnærmet aldri logger inn i Min Idrett, men ofte logger inn i IMS. Det er et poeng at disse dataene skal stemme overens med det som står i Brønnøysund-registeret.

 

Datoer for innmelding i idrettslag synkroniseres automatisk med NIFs eget system KlubbAdmin (KA) via såkalt «Datasync from ISD to Azure». Særforbund-spesifikke ting slik som grader vil derimot ikke synkroniseres siden muligheten for dette ikke er implementert. Styreroller og slike administrative ting har tradisjonelt også kun blitt lagret i KlubbAdmin. I nyere tid har det kommet en mer moderne løsning som synkroniserer disse tingene bedre inn mot Idrettens ID. De gamle dataene har blitt importert til dette systemet og vil gjøre det enklere å endre eller legge til nye Roller i fremtiden. Det ser ut til at noen av rollene enda ikke eksisterer i det nye systemet (Mi), så mange av rollene eksisterer kun i det gamle systemet (KA) enda. De som er med i det nye systemet ser ut til å særskilt relatere seg til de rollene som krever politiattest. Det er nemlig også etablert et nytt system for søking om politiattest som gjør at alt kan gå digitalt via DigiPost. Alle de nye systemene «snakker sammen» i motsetning til de gamle.

 

Hierarkiet i KA er som følger: Klubb > Gruppe for særidrett > Gren. For oss blir det da slik: Fana Karate Klubb > Fana Karate Klubb – Kampsport > Fana Karate Klubb – Karate. Det er på klubb-nivå vi har alle medlemmene, dvs det øverste laget i hierarkiet. Man må være i «Gruppe for særidrett»-laget (kampsportforbundet) for å få ulykkesforsikring ved deltagelse på stevner.

 

Systemhierarkiet er da som følger: KlubbAdmin (KA) henter dataene sine fra Min Idrett (Mi) som henter dataene sine fra Idrettens Sentrale Database (ISD) og har brukerstedsavtale med Idrettens Medlemssystem (IMS) som igjen har brukerstedsavtale med Buypass. Dvs. : ISD > Mi > KA > IMS > Buypass.

 

Diverse lenker