Bli medlem

Detaljert veiledning for å bli medlem i Fana Karateklubb via Idrettens Medlemssystem (IMS)

Dersom det er et barn som skal melde seg inn, bør den betalings-ansvarlige foresatte ta seg av innmeldingen. Det er anbefalt å gjøre dette i en nettleser på en PC. Vennligst les gjennom hele dette dokumentet minst én gang og følg anvisningene nøye.

 

Barn under 15 år ha minst én administerende foresatt med riktige personopplysninger for at ulykkesforsikringen og medlemskapet skal være gyldig. Klikk på det blå person-ikonet for å komme til innmeldingsskjema for å melde deg og/eller ungen(e) din(e) inn i klubben via Idrettens ID.

 

Man får en bekreftelsesmail / SMS med en lenke når man melder seg inn og klikke på denne og bekrefte opplysninger innen 24 timer. Den kommer fra noreply@idrettsforbundet.no og kan komme i spam-filteret, så vær klar over det (Tips: Kopier og søk på adressen i mailboksen din).

Brukerbekreftelse:

Bekreftelsesmail (med emne «Bekreft medlemskap i Fana Karate Klubb»)

Alternativt bekrefteles-SMS med samme funksjon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man har gjennomført bekreftelsen kan man benytte det røde person-ikonet med nøkkel for å logge seg inn. Knappen finner man øverst til høyre blant widgets’ene på fanakk.no uansett hvilken side eller hvilket innlegg man er inne og leser på. Vær obs på at IMS (medlemssystemet) kan noen ganger ha bugs og henge seg. Da kan det hjelpe å refreshe nettleseren (F5) eller å logge ut og logge inn på ny.

 

Når innmeldingsprosessen er foretatt, vil idrettsforbundet sammenligne og knytte personopplysningene opp mot folkeregisteret / Brønnøysundregisteret, så dersom disse opplysningene er feil vil antakeligvis også medlemsopplysningene bli feil. Dvs. foreldet epost, mobilnr eller adresse. Dette kan medføre at beskjeder fra klubben ikke kommer frem og skape noe hodebry før det er korrigert. Medlemsansvarlig i klubben får ikke tilgang til å aktivere medlemmet før denne prosessen er gjennomført av forbundet. Prosessen vises best i prosessdiagrammet.

 

Når medlemsansvarlig har fått aktivert medlemmet vil man kunne se at rektanglene med buede kortsider under «Medlemskap» er grønne og det står «Aktiv». Før forbundets datavask er gjennomført vil de være røde. Dersom de fortsatt er gule er det fordi at man ikke har gjennomført brukerbekreftelsen.

Faktureringsdetaljer

Dersom man betaler for mye eller for lite (dvs feil beløp) ved manuell betaling av epost-faktura blir fakturaen registrert med status «Ukurant» og det kreves manuell inngripen i BPM (Buypass Payment Manager) og evt refusjon av det overskytende. Dette er tid- og ressurskrevende og man kan unngå det hele dersom man har opprettet automatisk trekk ved hjelp av AvtaleGiro.

 

Eksempel-faktura (2. familiemedlem) – Jfr. tabell i «Kontingent og treningsavgift»

Det er kun det lange KID-nummeret (21 siffer) som skal benyttes for å sette opp AvtaleGiro mot Buypass. Dette heter «efaktura KID» (jfr. Eksempel-faktura). «Vanlig KID» eller det korte KID-nummeret (10 siffer) benyttes kun dersom du betaler den individuelle epost-fakturaen manuelt i nettbanken, ikke for å sette opp noen avtale.

 

De eneste uendrede konstantene i epost-fakturaene er kontonr 1813 28 86438 (Buypass Payment AS) og det at det er 14 dager mellom fakturadato og forfallsdato. Fakturanr («INV» + 9 siffer), ordrenr («ORD» + 9 siffer) og KID (10 siffer) vil altså endres fra gang til gang.

 

For nye medlemmer i IMS blir fakturadato for års- og månedsavgift den dagen man er bekreftet meldt inn i klubben (dag 0).

 

Det kan se ut til at systemet er litt «dumt» og ikke klarer å differensiere mellom måneder, slik at det antar at alle måneder er 30 dager lange. Forfallsdatoen vil derfor flytte seg noe mht de respektive månedene (oddetallsmåneder: +1, partallsmåneder: +0, februar: -2 eller -1(skuddår)).

 

Før du sender melding og spør, les dette:

 

Dersom du fortsatt har trøbbel kan du sende en mail til epost@fanakk.no . Husk å ta med en beskrivelse av hvem og hva problemet gjelder. Epost leses og besvares typisk like før trening på treningsdager (mandag og onsdag). Utenom dette er det ikke sikkert at man får svar umiddelbart.

 

Dersom det er et problem eller en forespørsel i forhold til en spesifikk faktura er det fint om man tar med det korte KID-nummeret (10 siffer) på en mail, siden dette er det som gjør det lettest å søke opp både i IMS og i Buypass.