Detaljert veiledning for å bli medlem i Fana Karateklubb via Idrettens Medlemssystem (IMS):
Dersom det er et barn som skal melde seg inn, bør den betalings-ansvarlige foresatte ta seg av innmeldingen. Vennligst les gjennom hele dette dokumentet minst én gang og følg anvisningene nøye.
Klikk på det blå person-ikonet for å komme til påmeldingsskjema for å melde deg inn i klubben og deretter på det røde person-ikonet med nøkkel for å logge deg inn. Disse knappene finner man øverst til høyre blant widgets’ene på fanakk.no uansett hvilken side eller hvilket innlegg man er inne og leser på. IMS (medlemssystemet) kan noen ganger ha bugs og henge seg. Da kan det hjelpe å refreshe nettleseren (F5) eller å logge ut og logge inn på ny.
Man får en bekreftelsesmail / SMS med en lenke når man melder seg inn og må klikke på denne og bekrefte opplysninger innen 24 timer. Den kommer fra noreply@idrettsforbundet.no og kan komme i spam-filteret, så vær klar over det (Tips: Kopier og søk på adressen i mailboksen din). Prosessen vises best i prosessdiagrammet vedlagt under.
Etter at denne prosessen er foretatt, vil idrettsforbundet sammenligne og knytte personopplysningene opp mot folkeregisteret/Brønnøysundregisteret, så dersom disse opplysningene er feil vil antakeligvis også medlemsopplysningene bli feil. Dvs foreldet epost, mobilnr eller adresse. Dette kan medføre at beskjeder fra klubben ikke kommer frem og skape noe hodebry før det er korrigert. Medlemsansvarlig i klubben får ikke tilgang til å aktivere medlemmet før denne prosessen er gjennomført av forbundet.
Lenker til skjermbilder:
- Bekreftelsesmail (med emne «Bekreftelse av medlemskap i Fana Karate Klubb»)
- Alternativt bekrefteles-SMS med samme funksjon
- Prosessdiagram for innmelding
- Betalingsflyt
Dersom man betaler for mye eller for lite (dvs feil beløp) ved manuell betaling av epost-faktura blir fakturaen registrert med status «Ukurant» og det kreves manuell inngripen i BPM (Buypass Payment Manager) og evt refusjon av det overskytende. Dette er tid- og ressurskrevende og man kan unngå det hele dersom man har opprettet automatisk trekk ved hjelp av AvtaleGiro.
Det er kun det lange KID-nummeret (21 siffer) som skal benyttes for å sette opp AvtaleGiro/eFaktura mot Buypass. Dette heter «efaktura KID» (jfr. Eksempel-faktura). «Vanlig KID» eller det korte KID-nummeret (10 siffer) benyttes kun dersom du betaler den individuelle epost-fakturaen manuelt i nettbanken, ikke for å sette opp noen avtale.
De eneste uendrede konstantene i epost-fakturaene er kontonr 1813 28 86438 (Buypass Payment AS) og det at det er 14 dager mellom fakturadato og forfallsdato. Fakturanr («INV» + 9 siffer), ordrenr («ORD» + 9 siffer) og KID (10 siffer) vil altså endres fra gang til gang.
De som har vært med fra gammelt av (før nov. 2020) har gjerne fakturadato for treningsavgiften den første hver måned med forfall den femtende, samt årsavift første april med forfall femtende april fast. Det er fordi det var låst slik i det gamle systemet (mysoft). For nye medlemmer i det nye systemet (IMS) blir fakturadato års- og månedsavgift den dagen man er bekreftet meldt inn i klubben (dag 0). La oss si du er registrert meldt inn på en tirsdag. Da blir det den dagen +1 som blir fakturadato neste måned.
Når man oppretter AvtaleGiro for første gang bør man gjøre det via knappen man får tilgang til når man er logget inn i IMS (Idrettens Medlemssystem), og ikke direkte i nettbanken eller via avtalegiro.nif.no. Hvis ikke vil ikke IMS registrere at du har aktivert AvtaleGiro selv om du har gjort det og det vil ikke vises at du har aktivert den i hoved-medlemsoversikten til administrator / medlemsansvarlig. Dette vil kun vises når administrator / medlemsansvarlig går inn på den individuelle faktureringsstatistikken til medlemmet, noe som skjer ytterst sjeldent (kun ved mislighold / ubetalte fakturaer). Etter første gangs aktivering forsvinner knappen fra profilen din i IMS, så dersom man senere ønsker å endre eller legge til avtalegiro på nytt bør man benytte avtalegiro.nif.no. Dersom man selv aktivt kansellerer en avtale ved f.eks. bytte av bank vil knappen på ny dukke opp i profilen slik at man kan opprette en ny.
Eksempel-faktura (2. familiemedlem) – Jfr. tabell i «Kontingent og treningsavgift»:
Medlemsprofilens foresatt-felter
Foresatte som fyller ut profilen lurer gjerne på hva feltene i skjermbildet over innebærer. Skjermbildet under forklarer dette. Alle barn under 15 år skal ha en administrerende foresatt.
PS: Det dedikerte fakturamottaker-feltet er tilsynelatende kun tilgjengelig for admin, så gi beskjed dersom du ønsker at admin skal endre dette.
Før du sender melding og spør, les dette:
Dersom du fortsatt har trøbbel kan du sende en mail til epost@fanakk.no . Husk å ta med en beskrivelse av hvem og hva problemet gjelder. Epost leses og besvares typisk like før trening på treningsdager (mandag og onsdag). Utenom dette er det ikke sikkert at man får svar umiddelbart.
Dersom det er et problem eller en forespørsel i forhold til en spesifikk faktura er det fint om man tar med det korte KID-nummeret (10 siffer) på en mail, siden dette er det som gjør det lettest å søke opp både i IMS og i Buypass.