🥋 Gradering Viderekomne 13. des.

  • Viderekomne barn (mon-grader fra blÃ¥tt og oppover)

  • Viderekomne ungdom/voksne (kyu-grader fra 6. kyu og oppover)


🎯 Mål for perioden

  • Vise teknisk kvalitet, innsats og spirit

  • Demonstrere forstÃ¥else, presisjon og personlig utvikling

  • Mestre graderingskrav tilpasset nivÃ¥ og alder

  • Trene med holdning og ansvar – som rollemodeller i dojoen


🔑 Kjerneområder det skal jobbes med

1. Kihon – avansert teknikk

  • Raskt og presist gjennomføres grunnteknikker med variasjoner

  • Inkludere stillingsskifte i flyt

  • Fokus pÃ¥ timing, kime, pusteteknikk og blikk

  • Kombinasjoner i bevegelse og kihon ido


2. Kata – teknikk og tolkning

  • Fokus pÃ¥:

    • Rytme og kontroll

    • Kraft og pust

    • Bunkai: Enkel praktisk tolkning av kataens bevegelser


3. Kumite – kontroll og spirit

  • Partrening med varierende angrep/forsvar

  • Kamptrening (kontakt tilpasset alder og grad)

  • Fokus pÃ¥:

    • Gard, balanse, rytme og kontroll

    • Respekt og kontaktkontroll

    • Fighting spirit


4. Styrke og utholdenhet

  • Vise vilje og gjennomføringsevne

  • Enkle tester etter nivÃ¥:

    • Push-ups, sit-ups, planke, spensthopp, utholdenhetsøkt

  • Fokus pÃ¥ holdning og «ikke gi opp»-innstilling


5. Lederskap og dojoånd

  • Vise ansvar overfor lavere grader

  • Trene sammen og støtte andre

  • Praktisere dojoetikette 100% (rei, renslighet, respekt)

  • For eldre utøvere: bidra som forbilder


6. Graderingsforberedelse

  • Forklare innhold og forventninger tydelig

  • Trene pÃ¥ graderingsoppsett (rekkefølge, kommandoer, etikette)

  • Minst én prøvegradering i realistisk format

  • Fokus pÃ¥ mental styrke og indre ro før gradering


🧘 Instruktørens rolle i perioden

  • Utfordre uten Ã¥ overbelaste

  • Finjustere detaljer og bygge selvtillit

  • Bekrefte innsats og retning

  • Gi konkret tilbakemelding, bÃ¥de teknisk og mentalt

  • PÃ¥minne utøverne: de skal vise hvem de er – ikke være perfekte

Sportslig hilsen

Trenerteamet

Shihan & Senpais